Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2019

ιεκ σαλαμινας ειδικοτητες

Θέλοντας να συνοψίσει το περιεχόμενο των συζητήσεων του ΔΝΤ τόσο με τους ΕΚΤ, ESM και ΕΕ, όσο και με την ελληνική κυβέρνηση, η πηγή ξεκαθάρισε πως θα ήταν λάθος να δει κανείς τις διαπραγματεύσεις αποσπασματικά και να τις αποκόψει από το ιστορικό τους πλαίσιο.


ιεκ σαλαμινας ειδικοτητες

μπελλος γεωργιος


«Πρέπει να καταλάβετε πως το ΔΝΤ δεν ζητά τυχαία να μειωθούν τα πλεονάσματα σε μεσοπρόθεσμη βάση στο 1,5% του ΑΕΠ. Το κάνει αυτό βάσει της εμπειρίας του με την Ελλάδα. Μιας εμπειρίας που περιλαμβάνει 16 αξιολογήσεις μέσα σε 7 χρόνια εκ των οποίων μόλις το 15% ήταν εντός του στόχου», τονίζει η πηγή.


Η εμπειρία του δεύτερου προγράμματος



Για το θέμα πρώην πολιτικός που πρωταγωνίστησε στις διαβουλεύσεις για το PSI εξηγεί πως αυτό που κάνει το Ταμείο σήμερα είναι απλά να κρατά μια πιο επιφυλακτική στάση έναντι των όσων υποστηρίζουν πως μπορούν να επιτύχουν Έλληνες και Ευρωπαίοι. Αποκαλύπτει μάλιστα και ένα ενδιαφέρον παρασκήνιο του παρελθόντος που δικαιολογεί τη συμπεριφορά της ηγεσίας του ΔΝΤ. Συγκεκριμένα αναφέρει τα εξής:


«Στις 21 Φεβρουαρίου 2012 όταν συμφωνήθηκε το δεύτερο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδος - το οποίο συνοδεύθηκε με το κούρεμα του χρέους των ιδιωτών το ΔΝΤ – το Ταμείο είχε χαρακτηρίσει ως εξαιρετικά φιλόδοξο το στόχο των πρωτογενών πλεονασμάτων που είχε τοποθετηθεί στο 4,5% του ΑΕΠ. Ωστόσο, Έλληνες και Ευρωπαίοι διαφωνούσαν και έλεγαν ότι μπορούν να τον επιτύχουν. Όταν τα στελέχη του ΔΝΤ ζήτησαν από Ελλάδα και Ευρώπη να δείξουν πως θα επιτευχθεί ο στόχος, δηλαδή το μείγμα των μέτρων, τότε όλοι έπεσαν επάνω τους, επικρίνοντας το ΔΝΤ πως επιμένει στη λιτότητα. Αλλά ήταν οι Ευρωπαίοι και η Ελλάδα που αποδέχτηκαν τότε το στόχο».


Ο δημοσιονομικός κόφτης


Κυβερνητικό στέλεχος αναγνωρίζει πως το ΔΝΤ δεσμεύεται εκ του ρόλου του και δεν μπορεί να πει δημοσίως πως οι στόχοι για το πλεόνασμα δεν θα βγουν, ειδικά χωρίς να δώσει πρώτα μια ευκαιρία στους Έλληνες να αποδείξουν πως μπορούν να το κάνουν. Ο μηχανισμός που θεσπίστηκε το Μάιο και προβλέπει το δημοσιονομικό κόφτη σχετίζεται με την ευκαιρία αυτή. Είναι δε πιθανόν ο κόφτης να ισχύσει και για τα έτη μετά το 2018, εάν υπάρξει συμφωνία επί τούτου. Το CNN Greece απευθύνθηκε για το ζήτημα του κόφτη σε εκπρόσωπο του ΔΝΤ, αλλά εκείνος απάντησε «κανένα σχόλιο».


«Το ΔΝΤ θεωρεί πως οι μεταρρυθμίσεις που εφαρμόζονται δεν υποστηρίζουν μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα από το 1,5% του ΑΕΠ. Εάν η Ελλάδα συμφωνήσει με τους Ευρωπαίους εταίρους της σε πιο φιλόδοξους στόχους σε σχέση με το πλεόνασμα, δηλαδή σε 3,5% ή και 2,5% του ΑΕΠ, τότε το Ταμείο θέλει να δει τα μέτρα που θα καλύψουν τη διαφορά. Δεν ζητά το ΔΝΤ από την Ελλάδα να έχει πιο φιλόδοξους στόχους. Είναι ζήτημα επιλογής. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το επιλύσουν η Ελλάδα και οι εταίροι της. Μεγαλύτερο πλεόνασμα σημαίνει μικρότερη ελάφρυνση χρέους εκ μέρους των Ευρωπαίων. Η Ευρώπη ρίχνει το βάρος στην Ελλάδα και όχι το ΔΝΤ», ξεκαθαρίζει σχετικά ανώτατη τραπεζική πηγή.


Επαναλαμβάνοντας απόψεις που το ΔΝΤ έχει διατυπώσει δημοσίως, η ίδια πηγή, αποσαφηνίζει πως ακόμη και με τους χαμηλούς στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα (1,5%) πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις σε φορολογία και ασφαλιστικό.«Οι φοροαπαλλαγές που δίνονται στο 55% των νοικοκυριών είναι ένα στοιχείο που δείχνει γιατί η Ελλάδα δεν μπορεί να προσφέρει επαρκή στήριξη σε αυτούς που έχουν πραγματική ανάγκη. Το ασφαλιστικό σύστημα της Ελλάδος είναι πανευρωπαϊκά το πλέον δαπανηρό από άποψης κρατικής επιχορήγησης. Η λειτουργία του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) από την 1η Ιανουαρίου 2017 είναι μια πρόκληση και η επιτυχία του εγχειρήματος δεν είναι διασφαλισμένη. Αυτά είναι ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Σε κάθε περίπτωση η ασφαλιστική και της φορολογική μεταρρύθμιση μπορούν να δρομολογηθούν με πολλούς τρόπους και άπτεται της Ελλάδας να αποφασίσει», ανέφερε σχετικά, προσθέτοντας πως στα εργασιακά το «ακανθώδες» ζήτημα δεν είναι τόσο οι ομαδικές απολύσεις, όσο το τι θα συμβεί με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις.




νινα αλτανη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου